Thursday, 11 October 2012

Persediaan Pertunangan

Tadi saja lah godek2 nuffnang aku. Tersenyum aku tengok bila ada orang search menggunakan words 'arghhh stress tunang'. 

Yup, aku setuju. Memang sangat2 stress menguruskan majlis yang kita tak pernah buat dan kita mengharapkan ia menjadi satu majlis yang sempurna.


Kalau nak diikutkan, majlis pertunangan ini  majlis yang serba ringkas, kedua belah pihak berjumpa untuk mengikat janji sebelum melangsungkan perkahwinan. Tetapi keadaan yang membuatkan ia menjadi rumit.

Keadaan yang dimaksudkan itu adalah kita terlalu ingin mengikut trend. Orang nak buat pelamin, kita pun nak. Orang nak buat sewa mak andam, kita pun nak. Orang nak ada cameraman, kita pun nak. Perkara-perkara beginilah yang selalunya membuatkan kita stress. Nampak mudah, tapi bila sendiri mengalami, baru tahu macam mana rasanya.

Stress boleh dielakkan dengan kita membuat checklist atau senarai apa yang patut kita lakukan dahulu dan apa yang patut dikemudiankan. Apa yang patut ada dan tiada. Yang paling penting bersesuaian dengan budget masing-masing. Persediaan awal juga dapat mengelakkan dari kita berasa kelam kabut. Dan kelam kabut ni lah yang selalunya membuatkan kita stressssss.

So, kepada bakal-bakal tunang, harap dapat membantu sedikit dalam urusan pertunangan korang ye. 


***
Semua yang aku bebel kat atas ni adalah berdasarkan 
pengalaman sendiri.
heheheee....



1 comment:

Khalilah MNor said...

Nasib baik bukan stress dgn si tunangan... Nampaknya tak lama jadi milik sah dah la ye. Tahniah awal dari sy...:)Semoga dipermudahkan segalanya.