Monday 13 August 2012

KUIH RAYA : Almond Cluster

Assalamualaikum.

Memang dari sebelum puasa aku rancang nak buat kuih raya ni untuk mak dan future MIL aku. Memang senang kacang goreng la buat dia. Sebab utama aku pilih untuk buat kuih ni ialah dia tak menggunakan mesin pengadun dan oven. Haha. Berangan nak buat kuih tapi malas nak beli alatan segala. Apa punya orang daa. 


Aku amik resepi ni dari blog Kak Ana. Housemate aku dulu pernah buat, tapi aku takda perasaan nak buat, tapi bila aku tengok blog Kak Ana ni, nampak sedap pastu siap bagitau coklat apa yang dia guna aku terus rasa nak cuba. Sebab yang buat kuih ni sedap adalah coklat dia. Jika sedap coklat dia, maka sedap jugaklah hasilnya. Haha, dah macam hipotesis sains lak kan.



Coklat ni makan macam tu pun sedap.
Lagi-lagi White Compound tu. 

So gigihlah aku ajak Alan pergi cari bahan-bahan kat kedai. Aku pergi kedai Yummi kat Bangi. Sebelum tu aku survey sekali harga kat kedai MakCik. Kedai Makcik ni kecik sikit, dan harga barang lebih mahal. Kedai Yummi adalah pilihan terbaik, dengan harga jauh lebih murah dan kedai ni memang besar. Macam-macam barang ada. 1st time masuk kedai bahan kuih, memang teruja sangat. Benda yang aku tak pernah jumpa semua ada kat situ. Lepas ni kalau nak cari bahan kuih memang aku cari kat sini la. Aku share perbezaan harga yang aku tengok ye. 



Kalau ada yang tak tahu kat mana kedai Yummi boleh rujuk sini k.


Chocolate Milk/ Dark Compound 1kg

Yummi - RM 12.00
Makcik - RM 15.80

Almond potong, 1/2 kg

Yummi - RM 12.50
Makcik - RM 13.50

Aku tengok untuk 2 barang ni aje. Yang lain-lain tak sure. Teruslah aku beli bahan-bahan dia. Chocolate Milk Compound, Dark Compound, White Compound, Almond potong, Paper Cup, Balang kuih dan Piping Bag. Total semua, RM 71.10.


Pagi Ahad terus aku mulakan misi. Aku sangai Almond dulu. Aku guna 1kg. Selesai sangai. Aku susun paper cup dulu kemudia baru cairkan Milk/Dark Coklat. Aku guna separuh2 macam resepi Kak Ana. Jangan lupa guna kaedah double boiling ye. Dah cair terus masukkan Almond tadi, aku buat 1/2kg Almond dulu. Gaul sampai rata dan masukkan dalam paper cup. Kuantiti tu agak-agak, jangan penuh sangat, jangan sikit sangat.



Almond yang tengah disangai
Sesi menyatukan MILK n DARK menjadi 1. Hehe
Gaul sampai sebati ye puan-puan.
Tadaaaa..sedia untuk dimasukkan dalam paper cup.

Dah siap, aku cairkan White Compound untuk sesi menghias, kaedah sama macam nak cairkan Milk Coklat tau.




versi orang beso
versi orang kecik

Hehe, saje je aku tambah warna-warni ni. Nak bagi budak-budak suka. Dengan menggunakan 1kg Almond aku dapat 4 balang. Kuantiti dalam 300+ camtu la. So 2 balang untuk orang beso 2 balang lagi untuk orang kecik. Hehe.


Harap-haraplah family aku suka. 


Projek untuk kerepek pulak menungguuuuu.... :)





No comments: