Tuesday 23 September 2014

Hamil semula selepas ectopic@hamil luar rahim

Assalamualaikum.

Alahai rasa bersalah sangat. Berkenaan entry ectopic, aku ada komen akan kongsi apa yang aku usahakan untuk hamil semula tapi sampai sekarang aku tak tunaikan. Ramai yang komen dan PM bertanyakan perkara ni. Maaf ye kepada yang tertunggu-tunggu. Pada yang berkongsi pengalaman di ruangan komen terima kasih sangat-sangat, entry paling banyak viewer dan komen dalam belog kesayangan aku ni.

Apa yang akan aku kongsikan ni adalah apa yang aku amalkan ikut suka aku je, mana yang boleh korang ikut tu ikutlah, mana yang rasa macam tak sesuai tu abaikan la ye. 



***

Menjadi salah satu insan terpilih untuk merasai apa itu kehilangan adalah suatu perkara yang amat pahit untuk ditelan. Hanya Dia sahaja yang tahu apa hikmahnya, apa yang terbaik untuk hambaNya, apa hikmah disebalik semuanya.

Bukan mudah untuk melupakan, selagi parut masih terlihat, selagi itu masih teringat. 

Selepas dari pembedahan, aku berpantang selama 44 hari. Berpantang dari segi makanan dan juga bersama suami. Pantang macam orang bersalin juga. Kalau korang nak tahu, aku berjaga pantang ectopic ni lagi hebat dari aku berpantang bersalin tempoh hari. Masa berpantang ectopic ni hari-hari aku makan singgang. Sekali sekala ikan bakar. Ayam memang tak sentuh langsung. Sebab aku tak tahu, berpantang sendiri pulak tu yang mengikut betul. Tapi masa pantang bersalin, orang masakkan, orang hidangkan lauk ayam aku pun makan. Sebenarnya boleh aje, aku je yang tak tahu. Nasiblah badan makan lauk singgang dekat sebulan. Bila aku fikir-fikir balik, macam tak perlu pun nak berpantang ectopic lama sangat macam aku buat sebab kandungan masih kecik kan, 2 minggu pun dah ok kot. Terpulang kat korang ye.

Lupa nak share pic ni kat entry aritu.
Ketulan yang keluar beberapa hari selepas pembedahan. Macam bentuk baby kan yang bawah tu, tapi bila aku tunjuk pic ni kat doktor dia kata cuma ketulan daging je... 

Untuk baikkan luka tebukan tu, aku amalkan gel gamat Luxor. Luka ambil masa sebulan lebih jugak nak baik sepenuhnya. Period pulak datang sebulan selepas operation. Senang nak kira waktu subur balik.

Untuk hamil semula aku ada bertanya pada doktor yang merawat aku berapa lama aku kena tunggu untuk hamil semula, dia kata 3 bulan selepas operation dah boleh. Korang rujuk dulu ye pada doktor yang merawat korang, sebab dia yang tahu keadaan korang ketika tu. Sebab ada doktor yang cadangkan 6 bulan baru boleh hamil balik. Alhamdulillah, lepas lebih kurang 4 bulan aku hamil semula. Memang seriau masa nak tahu baby dalam rahim ke kat luar. Berdebar sangat masa buat scan.

Di sini aku listkan biar senang korang nak tengok apa yang aku usahakan untuk hamil semula ye.

  • lepas period datang, aku install aplikasi "My Calendar" kat android tru hp. Nak tahu tarikh sebetulnya aku subur n nak tengok kitaran haid setiap bulan. 
  • lepas luka sembuh, aku amalkan makan kapsul habatussauda Minsyam. Aku ada baca Habatussauda boleh meningkatkan kesuburan. Minum bersama susu ye sebelum tidur.
  • setiap pagi aku makan folic asid
  • suami pula amalkan pil zink.
  • sangat penting jangan stress, kadang2 kita terlalu fikir nak baby, cuba sekali jangan fikir pasal baby.
  • dekatkan diri dengan barang baby, aku tukar wallpaper pc dengan gambar baby comel2. Dekat kereta ada topi baby biras punya tertinggal, aku sengaja tak pulangkan sebab nak dekat dengan barang2 baby. Kononnya nak bagi aura. Tapi sekarang dah pulangkan balik tau. 
  • doa dan tawakal, lepas kita dah usaha selebihnya berserah padaNya. Kalau Dia kata belum masanya, kita redha. Usaha lagi sampai berjaya dan sentiasa berfikiran positif.

Sebenarnya ada 2 lagi tapi nak share kat sini macam tak berapa sesuai. Kalau nak tahu boleh PM ye.. 

Satu lagi kalau ada yang nak mencuba Habatussauda Minsyam tu boleh dapatkan kat sini ye. 



update 30/12/2015 - kengkawan emel terus ke emel sy ye, senang nak reply. Hehe..

meazrynn@gmail.com



165 comments:

Cinta Zakirah said...

AzrynN, please pm me zakirahramli@gmail.com Lepas laparascopy belum lekat2 lagi ni. Anyways thanks in advance.

meazrynn said...

Zakirah,

done emel awak.. :)

Unknown said...

Assalam puan..boleh share sedikit ape yg puan xshare tuh berkaitan selepas pembedahan laparascopy..pm ke zulhusmi@ppukm.ukm.edu.my

Anonymous said...

salam. boleh pm saya untuk cara yang tidak dishare ya? ent.yat@gmail.com. tq

meazrynn said...

Done pm en zulhusmi n anon ye.. :)

nurnadia said...

salam, boleh pm pada saya? nurizalnadia@gmail.com

Anonymous said...

Sy pun baru je lepas buat laparoscopic ectopic... minggu lepas.. 22/9/14..Tube sebelah kanan.. Skg da xrase sakit lagi.. Luka pun mcm dah sembuh.. Boleh pm sy yg ryn xboleh nk bgtahu tu.. aidillfazz9588@gmail.com....

Unknown said...

saya tertarik dgn hasil tulisan awak tentang pengalaman mengandung luar rahim n boleh mengandung kembali...boleh pm saya siti511275@gmail.com..tq

Unknown said...

saya tertarik dgn hasil tulisan awak tentang pengalaman mengandung luar rahim n boleh mengandung kembali...boleh pm saya siti511275@gmail.com..tq

eyzzah said...

Boleh pm saya eyzzahbatrisyia@yahoo.com

Anonymous said...

Sy pun tgh berpntang sebab ectopic.. mgkin sy dh terlewat diagnosis..kna buat pembedahan mcm org bsalin c-zer.. xsabar nk ada anak...

Anonymous said...

sis, moon share tips 12 tu boleh? .harap dpt berkongsi tips :) emailkan ke oyaisz_88@yahoo.com


Anonymous said...

Please pm me jugak ye... Nk tau sgt2.. zulliana1001@gmail.com

Anonymous said...

Sis tlg pm sy

nrzakiah.daud@gmail.com

Anonymous said...

Hi.. blh pm sya x tentang kedua - dua ubat yg puan amalkan tuh? thanks yea...:) at siewfei8605@hotmail.com

Unknown said...

Sis..sy juge antara insan terpilih dn sy juga tlh mjalani laparoscopic pd 25.9.2014... 26.10.2014 sy period sebulan slps itu.. sis bleh share tips tak.. email me adilahani@gmail.com

Anonymous said...

saya juga diuji seperti puan.boleh pm dekat saya tak baki tips yg pn tak sebutkan tu ke -email saya asriena2010@gmail.com.

Anonymous said...

Pn rynn nak minta pm me plez pasal penjagaan luka sbb dah 27 hari laps tapi still x sembuh2 luka n arini ada simpulan benang kuar from luka jahitan kat perut tu....pm me at syaizazmi_84@yahoo.com .....thanks info nye menarik..... N tahniah atas kelahiran bayi sulung puan......best kan? Penantian yg berbaloi....Allah is Great!

Honeydy Love said...

Boleh tak puan pm saya melalui email apa yang puan tak bokeh cerita tersebut disini?
honeydy0704@gmail.com

Anonymous said...

Assalam.,sy bru lepas buat ectopic operation pd 28/11/14..boleh pn rynn emaik sy iuga ke utk yg 12 tips tu., now tgh nk berpantang..i x buat laparascopy sbb ada mslh masa operation so diaorg emergency operate dkt tmpt cser balik..

Email sy ya puan..tq syirahmazri2@gmail.com

Anonymous said...

Salam puan, blh share yg puan xpost kt blog ni tu tak? Sy bru selesai operate utk ectopic smlm; khaulah_addin@yahoo.co.uk

Anonymous said...

Thniah sis ats kelahiran anak sulung,pm sis cerita yg nk di share..saidatul_nadhirah@yahoo.com..tq

Unknown said...

Tahniah sis atas kelahiran permata hati.sy pun pernah mengalami pengalaman seperti sis.boleh x email sy di athirah8871@gmail
untuk kongsi tips yg selebihnya dalam usaha untuk hamil lagi

Anonymous said...

Salam sis...ble tak share tips untuk preggy semula after ectopik...pls...

Anonymous said...

Salam...Pls email me at isluvatie8590@gmail.com tips untuk pregnent semula after ektopik pls..

nisa said...

assalam...saya pun baru jalani pembedahan ectopic 3mgu lepas...blh share dgn saya jgk?
annisa_84@yahoo.com

Ida said...

Tahniah !!! Take care yaa !

Unknown said...

Salam... saya pun pernah mengalami ectopis dr tahun 2010..boleh share dengan saya.. alamat email.. lizawatia85@gmail.com

Unknown said...

slm sis...sya bru jak lps bt laparascopy awl taun ne.. ble share ngan sya x??
Email - dongsulpark87@gmail.com

meazrynn said...

Salam semua, rynn dah reply semua komen tru emel ye.. Harap2 dpt membantu.. :)

biee qiess said...

salam sis.. saya arini sdey sgt, sy pnah mengandung luar rahim pada 22/5/2014.. itu hari yg buat sy trkilan.. doc ckp sy leh mngandung 6 bln lpas tu.. sy da berusaha mcm2.. asid folid pon sy mkn.. tp sy x g mengurut pon.. ramai kwn2 sy swuh pergi mengurut.. arini 12/2/2015.. sy pergi ke rumah tukang urut tu.. sy bg tau die msalah sy.. lpas tu die ckp lau da buang 1 tiub xleh mgandung.. sy menanges krn trlalu sdey.. jd somi sy pjuk n ckp.. cbe try search kat google.. sy search nnmpak sis nye blog.. sbb sblom ni sy mmg bce sis nye blog .. tlg share kat sy care yg bole mengandung semula.. kat.. m.kiss13@yahoo.com atau fb sy biee qiess.. tq sis

meazrynn said...

Wsalam Biee Qiess,

Jangan nangis ye dear, tukang urut tu siapa nak cakap macam tu. Kita ada Allah, rezeki anak Allah yang tentukan. Lambat @ cepat hanya Dia saja yang tahu.

Aritu pun saya pernah kena macam awak, tapi bukan orang lain yg ckp, family sendiri. Lg lah saya sedih, kata2 semangat yg kita harapkan lain pulak yg dibagi.

Apa yang penting sekarang ni, awak kena kuatkan diri awak ye, jgn stress2. Lapangkan fikiran jangan terlalu fikirkan tentang anak. Sampai masa InsyaAllah akan ada. Usaha, doa dan tawakal.

Nanti saya pm awak ye..



biha said...

Mempunyai pengalaman yg sama, hr ni hr ke 6 selepas operation, still in recovery phase.mohon share pengalaman sis, tq
nabihahroslle89@gmail.com

Unknown said...

Tahniah puan atas kelahiran permata hati.boleh x email sy di suraya.suhaili85@gmail.com
untuk kongsi tips yg selebihnya dalam usaha untuk hamil lagi

Unknown said...

Rin, boleh pm sy kt emel balqis782000@yahoo.com. Ade ssuatu nk tnya. Tq

mutmainnah-s said...

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
ryn
blh pm saya di email eyda777@yahoo.com
Jazakillah khaira

mutmainnah-s said...

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
ryn
blh pm saya di email eyda777@yahoo.com
Jazakillah khaira

Anonymous said...

Salam,

Sy pun pernah mengalami ectopic pregnancy...tahun lepas bulan May, tib sebelah kanan terpaksa dibunag sbb dh pecah...harap dpt berkongsi tips2...

email add sy : suriyani_82@yahoo.com

iramorphy said...

Pm sy please.sy Baru lepas kena operet.tiub tgl sebelah ja

Unknown said...

Salam..Boleh ker bertungku..sye pn hari ke 5 after operate ni. Saya jaga mkn je lah..tp x bertungku. X berbengkung sbb x sure boleh atau tak. Pm sye at masturamashudi@gmail.com.

Unknown said...

Salam..Boleh ker bertungku..sye pn hari ke 5 after operate ni. Saya jaga mkn je lah..tp x bertungku. X berbengkung sbb x sure boleh atau tak. Pm sye at masturamashudi@gmail.com.

ayu said...

saya pun luar rahim sampai sekarang belum lekat lagi dah setahun tunggu...email saya ya irdahayu@kbs.gov.my

Anonymous said...

salam puan.. leh pm saya x nissaismine@gmail.com.. Lepas laparascopy bulan julai 2014 belum lekat2 lagi ni. Anyways thanks in advance 4 tips.

Unknown said...

Assalamualaikum puan.. saya nak tahu apa yang puan tak share tu ?? pm saya
fizifiza8486@gmail.com :)

Sebenarnya ada 1 2 lagi tapi nak share kat sini macam tak berapa sesuai. Kalau nak tahu boleh PM ye..

Satu lagi kalau ada yang nak mencuba Habatussauda Minsyam tu boleh roger2 ye..


Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Cujie said...

Assalamualaikum,

6 tahun lepas saya disahkan etopic dan tiub sebelah kanan dah dibuang, Alhamdulillah baru sahaja disahkan hamil 7 minggu.

Saya dan suami memang tak meletakkan harapan yang tinggi. Redha ketentuan Allah.

rara myra said...

As salam..

Sy baru je operate luar rahim smlm..tiub sblh knan dh dibuang..mmg sgt2 sedih..
walaupon baru 10 bln kawin, sy dan suami mmg mghrpkn cahaya mata..
mdh2an de rezeki tuk sy dan suami slps ni..tlg doakn yea..

Anonymous said...

Salam sis boleh ke email sy tentang tips seleoas ectopic
Ni enail sy zarayasmeen2014@gmail.com

Anonymous said...

Salam kak, harap akak sudi kongsikan pengalaman akak yg selebihnya tu. Email sy nnnmy91@yahoo.com
Trima ksh :)

meazrynn said...

Done pm semua..sorry ye lambat reply..

Harap dapat membantu.. :)

Anonymous said...

Salam sis rin.da sebulan sy ectopic...now period lewat srminggu .biasanya dtg tept.sy risau.n still rasa sakit pd punggung belah kri.itu normal ke?masa ectopic mmg sakit punggunf yg amat sgt...

Anonymous said...

assalamualaikum ryn...thanks ur sharing about ectopic pregnancy...blh tak awk share 12 tips lagi utk mgndung slps laparscopy..sy baru nikah tiga bulan..sedih sgt..tuhan je tahu...tiub kiri dah buang...i know kita sbgai islam kn redho pd ketentuan allah...namun usaha itu juga pntg...ryn blh email sy faieza@mais.gov.my

meazrynn said...

Wsalam faieza,

Jgn sedih2 k, kuatkan semangat. InsyaAllah tiba masa sampai jugak rezeki awak nanti. Saya dah reply emel awak ye..:)

Anonymous said...

Asslm sis sy pn bru 3 mgu wat laps tiub kiri kne buang..klu sudi blh la share lg 12 tips tu..

Anonymous said...

Asslm sis klu sudi emel sy lg 12 tips tu sy bru lps wat laps sbb luar rahim jugak skg tgl tiub kanan je..
sue_aida2486@yahoo.com

Anonymous said...

Salam.sy juga menerima ujian yg sama.bru lps laparoscopy 14/5/15 lepas..tiub kiri dibuang...moga allah murahkan rezeki zuriat pada kami lagi..naik semangat bla baca sis bjaya pregnant smula..mana x nya,bla org skeliling mnyalahkan kami sbb kawen 3beradik serentak dan family sndiri kata sy xblh mngandung lagi..rs stress sgt hgga air mata meleleh tnpa sengaja...sy nk mohon ilmu yg sis tdk berikan scara lisan di blog ini..mohon pertolongan sis emel nainaabusatar@gmail.com

aku@arim said...

Salam sis ryn,

sy juga ade pengalaman ectopic pregnancy. 2 minggu lepas sy menjalani operation. luka operation pun xsembuh sepenuhnye lagi. kalau buleh, sy nak minta sikit kata2 & tips2 mcm mane utk xselalu teringat.sy selalu teringat & mesti menangis. sy pun rasa takut nak pregnant balik..takut akan jadi lagi.huhu.. buleh sis ryn emel sy 12 tips tu kat amiezz100@gmail.com. thanks sis.

syirah said...

Assalam..
Pd hujung bulan 11/2014 sy tlh menjalani operation buang tiub kiri akibat ectopic pregnancy jgk..asalnya just laparoscopy je tp masa operation tu tetiba bp low so terpaksa buat emergency operation through bhgn bekas cser dulu..hmpr 1 hr jugak lh msuk icu.alhamdulillah dpt sedarkn diri semula... lps dh hbs pantang n gap brape bulan,thn ni 2015, pd bulan april sy disahkan mengandung semula.. alhamdulillah fh sebulan..harap2 kandungan semua selamat ats kehendakNya..

Unknown said...

pm saya sis syazlin3@gmail.com...saya bru pas operate sebb ni jugak

Unknown said...

hai puan ryn..sy baru jg bln may tu operate ngandung luar rahim..tiub sblh kanan da d buang..smpi skrg x dtg haid lagi..bole puan pm sy siumay89@gmail.com

Anonymous said...

puan ryn, mohon share jg..email saya are_yong226@yahoo.com..tq in advance..

Anonymous said...

Salam. Isteri saya sedang operation buang tiub sebelah kiri. Ini pregnancy pertama setelah 3 tahun kahwin. Berita yg mula2nya gembira bertukar jadi sedih bila dapat tahu kandungan luar rahim. Mohon puan kongsikan yg lebih detail penjagaan dan tips untuk hamil semula.
zan45500@yahoo.com

Anonymous said...

Salam. Saya baru discharge dr hospital selepas keyhole surgery. Saya nak tau if there is any tips untuk bloated tummy. Skrg ni dh masuk 5th day after surgery mmg kurang selesa sikit. Lagi satu at lowerback pun rasa annoying. Any tips will help. Congratulation on your first rainbow child.

Unknown said...

Salam..sy baru lepas operation luar rahim untuk ank 1st...bley kongsikan tips Untuk next baby? syura2308@gmail.com

Unknown said...

Salam..sy baru lepas operation luar rahim untuk ank 1st...bley kongsikan tips Untuk next baby? syura2308@gmail.com

Unknown said...

Salam sis...sy pun pernah kena ectopic ni bulan puasa taun lepas 7.7.2014...ni dah setahun masih belum dkurniakan anak...boleh x sis share tips yang xleh shre kt sini tu...klw boleh email kt sy miss_aida192@yahoo.com...tq in advance sis

sheeda said...

As salam sis..saye dah kena ectopic nie thn lepas. Smp sekarang saye langsung x period...saya harap sis sudi share tips dgn saye..nie email saye sheedadam@gmail.com..thanks sis

Unknown said...

Saya plk pd 2008 kna operation luar rahim dan sbelah kiri pula suspek anggur..smpai skg msih belum ada anak..boleh tak pm saya utk share tips tu..tq..
fazrulynna965@gmail.com

Anonymous said...

salam..boleh tak awak pm sy...sy pun pernah ectopic pregnancy..harap awak dpt membantu st..email sy yaa_noorhidayah@yahoo.com

|| $@KUR@ || said...

Assalamualaikum.. Saya pernah ectopic pregnancy.. Harap sis dapat email tips pada saya ye.. sya5840736@gmail.com

Unknown said...

salam sis,.sis berpantang x lps operation?bole x sis bg tip

Unknown said...

Sis share tips pegnen semula after ectopic ..pm amirahmalib@gmail.com..
Sy ectopic operation da pecah..tp tube fallopio both tak kena buang..

Unknown said...

Sis share tips pegnen semula after ectopic ..pm amirahmalib@gmail.com..
Sy ectopic operation da pecah..tp tube fallopio both tak kena buang..

Unknown said...

hi sis...klau sudi boleh x kongsi tips yg slebihnya...org sekeliling xda pn yg ada pngalman bitter sweet mcm saya...tq in advance ya... pavina495@gmail.com

Anonymous said...

Assalammualaikum...

Sis,boleh tak kongsikan tips sis tu.tube sy dua2 prob...
Plz pm caprinini@yahoo.com
Jazakillah khairan kathira sis...

Anonymous said...

Bole x sis ryn bole jgk x share 1 2 tips tu.sy bru 3 miggu laparoscopy Dan Kne belah perut sbb pendarahan
nurul.azrina@yahoo. com

ummu khayla jual vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tanda anda hamil.

Anonymous said...

Alhamdulillah..sy jg hamil semula setelah 4buln ectopic.smuanya ats kekuasaan Allah..

Unknown said...

ryn, share dekat saya cara nak hamil semula lepas ektopic, saya nasib yg sama cuma operate sebab dah pecah, lepas 3 bulan pregnant balik, tapi keguguran biasa takde buat dnc

Anonymous said...

Hi ryn..leh share tips2 yg lain tu x? Email kt sy firrah84@yahoo.com
Tq ryn...

Unknown said...

Assalammualaikum...saya baru selesai operate ectopic pregnancy sabtu lepas....leh bg tips berpantang x...

wan_iema81@hotmail.com

Unknown said...

Assalammualaikum...saya baru selesai operate ectopic pregnancy sabtu lepas....leh bg tips berpantang x...

wan_iema81@hotmail.com

Anonymous said...

Alhamdulillah bestnya. Share la tips kat email saye nak tau jugak. email ye . akulalieza@gmail.com sedih plak baca teringat buat laporascopy on 1.7.15. Tiub kanan dh buang. Ada yg smpi skrg x peknen. Cuba fikir positive tp kadang2 terganggu jugak.

Unknown said...

Alhamdulilah..sya yg terpilih oleh nya. Baru 3 minggu sya jalan nie pembedahan luar rahim. Apa tips untuk perot yg flabby dan kembong perot.Bole jugak email di skhtjh08@gmail.com untuk tips puan. Terima kasih.

Anonymous said...

assalamualaikum sis.. boleh kongsi tips2 tu.. saya pon mengalami nye sis.. email saya.. n.adlynnadnan@gmail.com.

Unknown said...

asskum...tlong share ngan sye juge...my email mayaepis@gmail.com

Unknown said...

Meazrynn..habatussauda minsyam boleh dpt dimana ye..

meazrynn said...

Naseeda anip,

Boleh tgok link ni ye..

https://www.facebook.com/HabatusaudaOriginal/?fref=ts

Facebook Habatussauda Original

Unknown said...

Asslmualaikm sis.. sy salah seorang yg mendapat ujian ini..blh share cara sis berpantang ngn tips dpt hamil semula:-) vylette_88@yahoo.com.my
Tima kasih..

Unknown said...

Asslmualaikm sis.. sy salah seorang yg mendapat ujian ini..blh share cara sis berpantang ngn tips dpt hamil semula:-) vylette_88@yahoo.com.my
Tima kasih..

Unknown said...

Salam sis, blh pm tips utk hamil semula... Mekasih
tabibasnan89@gmail.com

meazrynn said...

Done PM semua. Kalau ada yang tertinggal tu sorry ye takot ada yang tak perasan. Kalau mana yg tak dpt PM tu boleh PM semula ye. :)

Unknown said...

Salam sis.blh pm tip untuk hamil selepas operate ectopic pregnancy.....

Unknown said...

emailkan ke mas_aiman85@yahooo.com

meazrynn said...

Done emel ye mastura. :)

Middlemist said...

Email sy sis
nor.asmiera@gmail.com

Unknown said...

Sis...xdpt lg...plz email blik blh?
mas_aiman85@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum..sis meazrynn blh x tlg emailkan ke
noorul_1503@yahoo.com

Unknown said...

Sis email sayavleh x sbb sye bru 4 bln operation luar rahim tp xmcm akk 3 tbuk-sye 3 tebuk pastu czer skali ni email sye...sye tgu tau cacame91@gmail.com

Anonymous said...

Salam.boleh emel tijah232@yahoo.com...terima kasih

Ally said...

Assalam.saya baru menjalani ectopic last 2 days, 23 Jan 2016 anak yang ke 3. Minta tolong share yang 2 tips tu ye ally_ramli@yahoo.com
Tqsm-ally

ReMoRa_FiSH90 said...

Assalam sis..sy antara insan terpilih juga melalui dugaan ni...mohon sis share tips di email sy remora_fish90@yahoo.com..skrg post op day 6...tq sis...tlg yaa...

ReMoRa_FiSH90 said...

Sis mtk tlg email sy yer remora_fish90@yahoo.com....sy pn br lps laparoscopy 25jan aritu...tlg yaaa...tq sis...

ReMoRa_FiSH90 said...

Sis mtk tlg email sy yer remora_fish90@yahoo.com....sy pn br lps laparoscopy 25jan aritu...tlg yaaa...tq sis...

ReMoRa_FiSH90 said...

Assalam sis..sy antara insan terpilih juga melalui dugaan ni...mohon sis share tips di email sy remora_fish90@yahoo.com..skrg post op day 6...tq sis...tlg yaa...

Unknown said...

Now dh hamil?

Unknown said...

Sye taun lpas bln 9 operation mcm czer ectopic tube kanAn dh xde..sape ade tips hamil lepas ektopik?coz sye msh blm hamil lg

Unknown said...

Assalam... Sis...bleh tak share tips jugak dgn saya.
Emel je sitisalmiza2013@gmail.com
Tq sis...

Unknown said...

Assalam... Sis...bleh tak share tips jugak dgn saya.
Emel je sitisalmiza2013@gmail.com
Tq sis...

Anonymous said...

Assalam sis..sy antara insan terpilih berhadapan dgn dugaan yg sama..boleh sis share tips tu..email sy masrurul_a@yahoo.com

Unknown said...

Assalamualaikum sis..sya pun menerima dugaan yang sama..tinggal tiub kanan je..bila fikir sedih sgt..dugaan Allah nak bagi..inshaaAllah ade rezeki lg lepas ni..sya nak tips tu sis..boleh share dengan saya..ni email sya.. syazwani3409@yahoo.com

Unknown said...

Assalam sis,sy pn ectopic pregnancy,buat laparascopic last month,blh share x tips jgk dgn sy,tq in advance yer sis.email annamaira5276@gmail.com.

Unknown said...

Assalam sis,sy pn ectopic pregnancy,buat laparascopic last month,blh share x tips jgk dgn sy,tq in advance yer sis.email annamaira5276@gmail.com.

Anonymous said...

Assalam sis..dh bc rupanya rmi yg mengalami situasi yg sm..last 2 weeks buat laparoscopic sbb ectopic. ..mohon share tips

lin_nurul@yahoo.com

tq

Tia Kirana said...

Assalam sis..saya dah 3 minggu buat laparascopic..nak mintak sis share tips untuk buat panduan..saya dah 10 bulan kahwin..tq ye sis
atie.secret@gmail.com

Tia Kirana said...

Assalam sis..saya dah 3 minggu buat laparascopic..nak mintak sis share tips untuk buat panduan..saya dah 10 bulan kahwin..tq ye sis
atie.secret@gmail.com

Unknown said...

As salam.sy pon sama gak.hamil liar Rahim.kene buang tiub belh Kiri.nk Tanya skit.waktu kat spital sy xdek bleeding.kat rumh byk plk.normal Ke tu?bp lama yes bleeding nie?

Unknown said...

Salam sis.. Boleh tak email pada saya apa yg tk boleh bgthu tu ??? dylla.amiruddin@gmail.com

Unknown said...

Salam sis..saya baru 3 hari lps pembedahan..redha dah dgn kehilangan..harap ade rezeki lps ni walaupun harapan sebelah je tiub. Mohon sis share tips dari segi pemakanan, penjagaan dan tips hamil semula. Email saya : siti_fatemah@yahoo.com
Tq sis.

Unknown said...

Salam sis..saya baru 3 hari lps pembedahan..redha dah dgn kehilangan..harap ade rezeki lps ni walaupun harapan sebelah je tiub. Mohon sis share tips dari segi pemakanan, penjagaan dan tips hamil semula. Email saya : siti_fatemah@yahoo.com
Tq sis.

Unknown said...

Salam sis..saya baru 3 hari lps pembedahan..redha dah dgn kehilangan..harap ade rezeki lps ni walaupun harapan sebelah je tiub. Mohon sis share tips dari segi pemakanan, penjagaan dan tips hamil semula. Email saya : siti_fatemah@yahoo.com
Tq sis.

Unknown said...

Assalam..sy pun ectopic pregnancy..dh operate,,sy nk tnya..luka awk sembuh brapa lama? masa tempoh nk sembuh tue ad ambil apa2 ubat x? sbb luka saya rasa pedih2..huhu

Juliefendi said...

Sis email sy juga julie.yana@yahoo.com

Unknown said...

Salam.sis ble pm sy tips mengandung selepas ektopik...atieluvis8590@gmail.com tq..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Hi all just for sharing on 2013 i was pregnant but ectopic pregnancy tube kiri tpaksa buang.. Doc advise utk rehat 1 tahun ambik perancang coz peluang ectopic kalau nak preggy lagi tinggi... Dan sekali lagi kuasa tuhan menguji.. This years 2016 on 20/7 i was operate again due to ectopic pregnancy tube sbelah kanan tpaksa buang.. Skrg peluang mgandung natural tiada harapan melainkan IVF... 😔

pena abid said...

Salam Sis, saya baru lepas operate 5/8/2016 yg lepas...tiub kiri dah pecah dn hampir putus..pendarahan dlm seluruh perut terkena hati dn limpa dn tiub kiri terpkse dibuang.. bila Allah nak uji..sakit ni saya dah rujuk 3 klinik 1 hospital gov..2 klinik & 1 hospital buat scan..semua xdapat detect sy luar rahim..mmg Allah memilih sy utk ujian ni...sy redha dn msih berpantang hri ke-5...boleh sis kongsi lg 2 tips hamil semula yg sis hidekn dlm entry ni...ni email sy : naajihahzulkifli@yahoo.com

pena abid said...

wslm sis..sy mcm sis...operate jumaat..ahad cek ade lendir drh ckit...selasa smlm 9/8 sakit perut menyengat dkt rahim...ketulan besar bola ping pong keluar...mertua ex-nurse cek...uri dn kantung

pena abid said...

wslm sis..sy mcm sis...operate jumaat..ahad cek ade lendir drh ckit...selasa smlm 9/8 sakit perut menyengat dkt rahim...ketulan besar bola ping pong keluar...mertua ex-nurse cek...uri dn kantung

Unknown said...

Salam blh x share tips, tq email sy...ainhuda85@gmail.com

Unknown said...

Boleh share tips.emel sy nurnadia98@gmail.com

Unknown said...

Salam sis sy pon sdg mngalami..boleh share tips x?? Emel aliesasofea@gmail.com

Anonymous said...

hy awak...boleh share pd sy. sy baru lps 2minggu buat laparoscopic. nie email sy janna_faisya@yahoo.com.my

Unknown said...

Salam sis. Sy baru seminggu emergency operation buang tiub belah kiri. Blh email saya : ct.zanariah14@gmail.com

Mazlizamahasan said...

Saya juga diberi ujian yg sama..bru sbulan selepas pmbedahn etopik..hope sis dpt share tip..maz_liza89@yahoo.com

Unknown said...

hi sis...sy pn diuji dgn kehamilan ektopik...buang tiub sbelah kanan...hampir setahun setngah dah blum ada rezeki lg...boleh sis share tips ... mirilin6238@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum... Blh sis share tips yg tak dinyatakan, sudah 3 tahun tiub sebelah kanan dibuang.. Tks
nory@gmail.com

Anonymous said...

Pembetulan email...
nory7218@gmail.com

Wiwin Elias said...

Salam...sy baru 4hari lepas buat scopy..boleh share tips yg xdinyatakan tu x? wiwinelias@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum.. 3minggu lps sy menjalani pembedahan ektopik.. Masalah skrg sy masih rs sakit di dlm perut belah kiri..dn tmpat jahit.. Tp kesan jahitan dh nmpak kering.. Adakah ia biasa?

Anonymous said...

assalamualaikum puan
saya baru jalani operation ectopic minggu lepas,
tp ni dah 2 hari saya sakit di tulang rusuk kiri,bahu n belakang...
ibu2 yg lain ada rasa yg sama mcm saya x?
saya nk tarik nafas pon sakit sgt2 rasanya...
kenape ye?

pencari kerja said...

Salam sis ryn,

sy juga ade pengalaman ectopic pregnancy. 2 minggu lepas sy menjalani operation. bekas jahian dh kering cuma dalaman msh skt. minggu dpn kna smbg kj slps dpt 3 minggu cuti sakt..kalau blh, sy nak minta sikit nasihat & tips2 mcm mane utk xselalu teringat..sy risau perkara y sama berlaku lg..jgn lupa selitkan tips utk mudah mendapatkan zuriat..emel sy esueliza@gmail.com thanks sis.

Anonymous said...

Assalammualaikum sir, sa pn nak minta share 2 petua hamil lepas op ectopic - do setahun lepas ectopic tp msh blum lekat
Email : vraineye@yahoo.com

kixora shawl said...

As salam sis...ley sy tahu APA lg 2 petua Tu? Email sy : fieyra_edora@yahoo.com

Unknown said...

Askm.sis perkongsian yg sgt berguna utk syy..mohon share utk pregnant lg..sy msh nk ank lg..ni dah kndungan ke 4 tp luar rahim hye 2 tiub shj.

Unknown said...

Salam sis. Bole share petua tu? Email saya: masrina87@gmail.com.
Jasa baik sis amat saya hargai

Health Yatra said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Unknown said...

Salam sis. Sy pun ada pengalaman ectopic. Boleh share tips sis? Sy nak sangat2. ctsaenab@yahoo.com
Terima kasih sis.

Anonymous said...

Assalamualaikum sis rynn...

Untuk pengetahuan sis, sy pn mengalami situasi yg sama mcm sis... Sy br je lps operate ectopic pregnancy 27/1/18 hr tu & doc trpaksa buang tiub kanan sy disbbkn bleeding yg sgt trk dlm prt... Skrg sy dlm proses brpntg... Hr ni btl2 genap sebln semggu da sy brpntg...

Sy pengalaman yg amat menyedihkan... Mula2 sy dpt tau hal ni, sy rasa mcm brmimpi je sis... Mane xnya, br je dpt berita gembira sy pregnant 5 mggu (22/1/18), selang 4 hr lps tu sy mengalami skt prt yg trk kt bhgian kanan prt... Sy thn, ingatkn skt biasa... Lps tu, skt prt tu mkn mnjadi2 sktnya... Esknya Sabtu (27/1/18), sy dibedah sis... Doc scan & sahkn sy pregnant luar... Hancur luluh hati masa tu hanya Allah je yg tau... Mulanya sy x prcaya, rasa bagaikn mimpi... Lama2 sy redha sis... Terima ketentuan Ilahi... Sblm tu sy down sgt2... Hr2 nangis... Nsb baik suami, ma abah, adk bradk serta ahli fmly lain bg support... Kwn2 pn sama... Slg mendoakn yg trbaik utk sy... Lps tu sy da tenang skit... Da mkn blh trima kenyataan ni... Ujian tanda Allah syg... Sy redha...

Sy brhrp sgt, lps ni sy dpt pregnant & x jd lg ectopic pregnancy ni walaupn doc bgtau chances utk jd blk dlm 16% - 25%... Sy mntk jasa baik sis rynn utk kongsikan apa yg sis praktikkan sehgga brjaya pregnant normal & kesmua tips2 yg sis rynn tau...

Ni email sy: tengkudyeanatuanfa@yahoo.com

Jutaan terima kasih sis atas perkongsian sis ni... Semoga perkongsian sis ni dpt memberi manfaat bg perempuan2 lain diluar sane yg mengalami nsb yg sama.

penile implant said...

Thanks for sharing that. It was fun reading it. :-)

Diseases and Conditions said...

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Unknown said...

Assalamualaikum.. sy pun mengalami kandungan ektopik pd dis 2017.. skrg ni sy tgh brusaha utk mengandung lg tp blum ada rezki lg.. hrp sis bleh share tips pd sy di fatin.ptss@gmail.com
Tq ya..

Unknown said...

Assalamualaikum, sy pun alami pregnant ektopik thn lps. Mcm2 cr jgk ikhtiar tp blm ada rezeki.. Blh share dgn akk tips utk permudahkan n Ikhtiar.. Blh email dkt akk, nazilahramli@gmail.com. Terima kasih Byk

Noorraha said...

Assalammualaikum w.b.t.
Sis Rynn,

Saya juga ada pengalaman estopic pregnancy minggu lepas. Bersyukur dan gembira seketika setelah 9 thn berusaha utk mengandung anak ke-3, saya disahkan mengandung. Akan tetapi doktor sahkan saya mengandung di luar rahim & perlu jalani pembedahan scr laparascopy utk keluarkan janin tersebut dgn segera sebelum berlaku pendarahan serius. Kini, saya sdg berpantang.

Saya minta jasa baik Rynn utk berkongsi apa yg sis Rynn praktikkan (tips) sehingga berjaya pregnant normal. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kpd semua wanita yg mengalami nasib yg sama. Semoga Allah permudahkan urusan serta niat baik kita semua. Amin yarabbal alamin.

Mohon sis Rynn dapat kongsikan tips serta pengalaman utk permudahkan serta ikhtiar keranaNya. Emel:nurz318@yahoo.com/
noorrahaabdulrazak@gmail.com

Unknown said...

Hai boleh share mcm mana cik sembuh lepas laparoscopic. Tiub sebelah kanan kena buang. Badab rasa lemah sangat

Unknown said...

Sy pun mengalami ectopic pregnancy pd 30.10.18. Sblh kiri tlh dibuang dan ada 3 tebuk. Mohon share pantang dan utk mengandung lg secara normal. zamrudah80@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum, sis boleh share dgn sy x lg 2 tips tu dan cara penjagaan slps pembedahan ectopic pregnancy ni. Sy br lps operation 3hr lps secara tebuk 3 tmpt. Dan ada 3 kali experience bersalin czer. Disebabkn high risk operation, tiup sblh kkanan trpksa dibuang disebbkn ectopic pregnancy dan tiub disblh kiri diikatkn trs. Sy sedih mmbuat kptsn ini dan cuba redha krn perancangan Allah adalah yg terbaik..

saidatul.afahmi@gmail.com

MAT money said...

Assalamualaikum...bila bc entry sis..sama terjadi pd sy...sy kene ectopic bln 2 2016..czer open...kemudian hbs pantang dlm 3bln lbh cmtu...pantang bsma suami juga lbh dr tu...tiub belah kanan dbuang...kata doc ad harapan lg untuk pregnnt...alhamdulillah mmg btol sy pregnnt lg ank ke 2..2/4 2017 bersalin normal...tahun ni 2018 8/12 lagi sekali sy pregnt..tp juga ectopic sgt sedih..akhirnye tiub belah kiri plak dibuang..tp yg ni scara lapro..doc sahkan mmg dah xde harapan nk pregnnt lg..scara trus..kalo mahu juga melalui tabung uji..

Namun sy dan suami redha ketentuan allah..

Unknown said...

salam sis..blh email sy x tips 2..email sy nsyahida.taib@gmail.com

Unknown said...

Puan, saya pun ingin tahu apa lagi 2 step tu. Emel saya hidayahsg@gmail.com. Terima kasih

maniaxxis said...

Salam sis..
Boleh tak share pengalaman sis selebihnya yg tak diceritakan kt atas tu.
Sy pun baru lepas menjalani pembedahan laparoskopik 6 hari lepas selepas 7 minggu hamil di luar rahim.
Cuma dari semalam terdapat sedikit pendarahan keluar dr faraj tapi sy belum pergi checkup ke hospital lagi sbb tiada rasa sakit, cuma rasa sedikit nyeri dibhgn dlm je.
Pm sy at femixs@gmail.com ye sis. Tq.

ruby said...

robiah0830@gmail.com

Fina said...

Puan boleh tahu 2 lg tips tu

qaseheanna@gmail.com

PokerMs said...

Salam, saya berkahwin dgn suami pada 2e Feb 2019,dan hamil pada Sept 2019, tp tula hamil luar rahim kandungan dh mencecah 3 ke 4 mggu, tube sebelah kiri dh dibuang tp doc ckp kilang telur utk kiri dan kanan masih active, hmm sampai skrg belum ada rezeki utk pregnant, saya amalkan makan jamu SD dan Folid Acid, ada apa2 yang boleh dibuat ke?

Amellia Rasida said...

salam maaf sy baru sje selesai pembedahan bole share tops? tq ya
miccyamellia90@gmail.com