Monday 6 August 2012

Mengidam Nasi Lemak

Assalamualaikum.


Kekeringan idea nak update mea. Ada cerita tapi malas betol nak menaip. Ish takley jadi. Kate nak jadi blogger yang berjaya kan. Haha.....


Ok, nak cerita pasal Nasi Lemak. Hari Sabtu lepas, tiba-tiba nak masak nasi lemak. Bukan nak makan nasi lemak, kalau nak makan aku beli je kat bazar kan. Aku teringin nak masak sebab kat peti ais ada udang, so fikir2 kalau buat sambal tumis udang makan dengan nasi lemak sedap jugak kan. Sambil fikir dah terliur dah. Ish kurang pahala puase aku kan. 


Tapi masalahnya, aku tak pernah masak nasi lemak. 1st time ni nak try. Tanpa berlengah, aku telefon chef terkenal, sapa lagi kalau bukan my mum. Hehe. Mak, camna nak buat nasi lemak. Ala senang je. Tengok, chef terkenal jawab, relek je kan. Yela senang camne mak. Harini rasa nak masak nasi lemak la, hehe. Mak aku pun gelak sekali. Ala sama je macam masak nasi biasa, tapi guna santan. Sukatan santan tu pun sama macam sukatan air. Masukkan sikit halia dengan bawang putih sekali, garam jangan lupa. Bagi lemak-lemak sikit. Tu versi mak punye nasi lemak la. Ok mak, nanti dah jadi kite tepon k. Bye. Assalamualaikum.


Jam dah pukul 4.30 ptg, aku pun gigihlah siang udang, buang segala kulit dan potong kecik2 bagi senang nak makan. Hehe. Settle buat sambal tumis udang aku terus masak nasi. Boleh je kalau nak masak sambal sambil  masak nasi lemak tu kan, tapi disebabkan aku tanak la nasi lemak aku kurang kasih sayang, aku masak asing-asing. Hehe. Lagipun 1st time kan, takut tak tertengok nanti. 


Macam biasa, aku berbuka di luar dengan Alan kat taman dekat PICC tu. Kat situ senang ada surau, lepas makan takyah nak cari surau jauh2 kan. Aku bagi Alan rasa dulu. Camna sayang ok x? Hmm, sedap. Napa ayang masak nasi sikit sangat. Hoho. Ala takut membazir, selalu kalau masak lebih nanti buang je. Lagi pun 1st time takut tak sedap. Hehe, tak sangka lak kan ley sedap. Kih3. Alan cakap ala ayang kalau 1st time masak mesti jadi punya. Hehe. Kembang jab. Kih3.


Dah habis makan baru teringat nak snap gambar. Rugi tol. 

    Sumber : Pakcik Google

Tak tepon mak lagi cerita hasil nasi lemak aku tu. Jangan mak request masak kat kampung sudah. Hehe.




No comments: