Wednesday 26 September 2012

Iktibar untuk aku

Dalam sebok-sebok aku menguruskan persiapan perkahwinan aku, aku dapat berita sedih. Kakak opis aku telah putus tunang semalam. Tersentak dada aku bila dia menceritakannya kepada aku. Ya Allah, dugaan apa yang kau turunkan kepada dia yang aku dah anggap seperti kakak sendiri. Tatkala dia pun telah mula membuat persiapan perkahwinan seperti aku. Ya Allah, sesungguhnya kau Maha Mengetahui tiap-tiap sesuatu.

Dia bertunang 2 minggu awal daripada aku. Majlis dibuat dengan penuh meriah dengan kehadiran sanak saudara dan sahabat handai. Tunangnya tidak hadir sama kerana bertugas di Jepun. 

Hari berganti hari, bulan berganti bulan. Apa yang aku perhatikan, sepanjang pertunangan mereka, banyak dugaan yang mereka lalui. Dugaan bertunang sebelum melalui fasa perkahwinan. Dugaan untuk menguji sejauh mana kuatnya cinta mereka. Dan akhirnya badai yang datang terlalu kuat untuk mereka pertahankan.  

Takziah untuk akak ye. Hanya Allah yang Maha Mengetahui hikmah disebalik semua ni. Anggaplah ini sebagai satu pengalaman hidup. Mungkin Allah nak bagi akak seseorang yang lebih baik dari dia. Tunjukkan yang akak kuat untuk lalui semua ini. Sayang akak.

*** 

Ya Allah, kau berilah kekuatan padanya. 
Aku tahu dia tak kuat untuk lalui semua ini. 
Semoga Kau turunkan hikmah yang berpanjangan untuknya. 
Amin.


No comments: