Friday 22 March 2013

VIDEO : TAUBAT DAN DOA

Assalamualaikum.

Jumaat yang penuh barakah, rasa ingin berkongsi lagi satu video yang aku rasa aku wajib kongsikan kepada pembaca blog ni. Aku tahu video ni dah banyak berlegar di facebook, banyak kengkawan fb yang share, tapi dalam hati aku nanti-nantilah tengok. Betapa lemahnya iman dalam diri. Mencari alasan bila hal berkaitan agama. Mana yang dah tengok tu Alhamdulillah, korang memang insan terpilih untuk mendengar, InsyaAllah akan terus memperbaiki diri kan.  


Kandungan ceramah dari Profesor Madya Dr Mohd Asri Zainal Abidin dalam video ni sangat menyentuh hati. Sedikit intipati dari video ini.

"hambaku itu tahu bahawasanya baginya Tuhan yang boleh mengampunkan dosa dan mengambil tindakan pada dosa dia,
Aku ampunkan dia, selagi mana dia ikhlas, 
bertaubat dengan sebenar-benar taubat"

"kamu doalah kepada Allah dalam keadaan kamu yakin kamu akan  diterima"

"ketahuilah Allah tak akan menerima doa daripada hati yang lalai dan alpa"

"Aku menyahut doa orang yang berdoa kepadaku
hendaklah mereka menyahut seruanku  dan beriman kepadaku
mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk"

"Allah menghampakan hamba tidak sama sekali"


Terasa sangat kerdil diri ini, manusia yang tak lepas dari melakukan kesilapan. Ya Allah, sungguh kau Maha Pengampun. 



2 comments:

Unknown said...

tAk dpt mainkn vidio tu..

meazrynn said...

Nasuha,

Eh yeke..saya boleh je tengok ni.. :)