Monday 30 July 2012

Puding Karamel Ku punya cerita

Alhamdulillah, hari ni dah 10 Ramadhan, sekejab je masa berlalu kan.


Hari Sabtu haritu, buat kali pertama dalam bulan Ramadhan ni aku tak bangun sahur. Bukan sengaja, tapi memang aku tak sedar langsung. Padahal dah set alarm, tak tahu lah aku tido mati agaknya. Sedar-sedar dah pukul 7.30 pg. Haha, subuh gajah terus. Ngeh3.


Tapi yang aku pelik tu, aku bangun dengan badan yang segar-bugar. Tak letih langsung. Pagi tu aku kemas rumah, bersihkan dapur segala. Tengahari pulak, datang rajin aku nak buat kerepek sira pedas. Aku tak sure nama saintifik die, tapi aku panggil die Kerepek Cik Robiah bersempena dengan nama jiran aku yang jual kerepek ni . Hehe. Senang aje buat dia. Just uli tepung macam nak buat epok-epok @ karipap. Kita uli dia bulat2 dan nipiskan. Pastikan uli guna minyak panas dulu untuk mendapat kerangupan yang nyata. Keh3. Lepas tu potong panjang-panjang. Dah siap goreng pastu sira dengan sambal. 


Mood memasak aku berkobar-kobar lagi. Orang masak buka pukul 5, aku pukul 4 dah kelentang kelentung kat dapur. Keh3. Mesti jiran-jiran ingat aku tak pose kan, asyik bising je dapur aku. Aku masak Ayam Masak Merah dengan Sup Telur. Tapi Alan cakap tu bukan ayam masak merah, tapi ayam masak sambal. Oh yeke. Hehe. Tak kesah la, janji namanya ayam. Kih3. 


Kami berbuka di Laman Perdana, dekat2 dengan Masjid Putrajaya. Alan puji masakan aku. Hehe. Sedap sangat katanya. Ayam masak sambal tu dia kata rasanya sama macam lauk masa aku tunang haritu. Wah, mau tak kembang kan. Dah taraf2 mak aku n makcik2 jiran aku masak ni. Hehe.


Ahad pulak, mood masak masih tak turun lagi. Tiba-tiba teringin nak buat puding karamel untuk dessert berbuka. Haritu tengok kat blog kak Ana dia ada buat puding ni. Tapi yang cantiknya aku lupa nak salin resepi. Masa tengok tu, tak teringin pulak nak buat kan. Lepas tu, aku main ingat2 je. Yang aku ingat bahan2 die telur, susu, gula, air, esen vanila. Cantik dah kan resepi tu. Masalahnya sukatan dia. Haha. Susu pulak susu cair ke susu segar kan. Matila. Hik3.


Takpe, aku kamikaze jek. Macam nak perang lak kan. Dengan stepnye terlupe aku main hantam saja labu. 


Resepi puding gula hangus versi Mea. Haha.


2 biji telur diambil kuningnye saja (sape yang ajo pun aku tak tahu)
Susu cair ( setengah mug) 


Gula 3 sudu
Air (setengah cawan)


Cara-caranya,
- kacau telur kuning tadi dan masukkan susu cair. Kacau hingga sebati dan ketepikan.
- kemudian masukkan gula dan air dalam periuk untuk membuat gula hangus. 
- Sementara tu panaskan kuali  berisi air (untuk orang yang takde pengukus) hik3.
- Bila gula bertukar perang, mati kan api dan masukkan ke dalam bekas.
- Masukkan bancuhan telur tadi.
- Bolehlah dikukus di dalam kuali yang telah dialaskan dengan tutup periuk dan tutupkan.
- Biarkan selama 20 minit. 
- Dan siap simpan dalam freeze sementara tunggu berbuka.


Sampai sekarang ni aku nak tergelak lagi bila aku bandingkan resepi aku dengan Kak Ana. Aduhaiiii lawak sungguh rasanya. Kih3.


Lepas tu, Alan request nak makan Mee Hoon Sup Versi Johor punya. Kat Putrajaya ni banyak versi utara. Aku pun masak la dengan penuh kasih sayang. Hee


Tibalah masa untuk berbuka, macam biasa Alan makan dengan penuh berselera sekali. Senang ati aku tengok dia makan berselera macam tu. Lepas tu aku bagi dia rasa puding karamel aku tu. Mula-mula aku rasa dulu. Bismillah. Sampai je kat lidah aku, awat pelik sangat rasa dia ni. Hahahahhhaaaaa..Turn Alan pulak, masuk aje mulut dia. Pelik nye rasa dia, manis sangat pulak tu. Tapi Alan makan 3 4 suap jugak la. Aku nak gelak lagi. Hahahahhaaaa.


Gambar ada dalam kamera, lupe nak amik pakai hp, kalau tak boleh share sekarang jugak hasil puding aku tu. Kih3.


Aduh, rasa nak gelak lagi.


Jangan ada yang ikot resepi aku ni sudah la ye.. ;)







No comments: