Monday 9 July 2012

Cerita Tabung Haji

Kak Ct  : Ngelat, Abah sayang ko lebih. Abah masukkan duit dalam akaun kau banyak.
Mea  : Eh, mana ada. Abah bagi sama rata la.
Kak Ct  : Tak, kalau abah masukkan duit kalau kau punya mesti abah tambah lagi.
Mea  : Tak la kak ct, Abah bagi sama. Cuba tengok kak ct punya akaun.

Tuttttttt.....(perbualan terputus)..


Tu dialog antara aku dan kakak aku, Kak Ct. Dia cakap Abah masukkan duit dalam akaun Tabung Haji aku lebih dari dia dan Abg Ali aku. Kitorang kecik2 dulu kalau dapat duit raya mesti Abah masukkan dalam Tabung Haji. 


Ingat dulu, nak dapatkan RM 50 masa kecik-kecik dulu punyalah susah.  Pagi raya lepas sembahyang raya, lepas sesi bermaaf-maafan, kitorang sekeluarga akan pergi marhaban blok rumah ke rumah. Kitorang aim rumah2 yang selalu bagi RM 1. Dulu kalau dapat RM 1 pun dah banyak. Kadang-kadang ada jiran yang bagi RM 0.50 sekali dengan jajan. Pergi marhaban bukan fikir nak makan ke apa sebab nak duit. Hehe. Ala jiran-jiran aku semua dah tahu budak-budak pergi marhaban sebab nak duit je. Hehe. Kat blok aku ada 20 rumah. Selalunya aku akan dapat dalam RM 30 lebih la. Sebab ada jiran bagi lebih. Habis marhaban, balik rumah terus bukak sampul duit raya. Campurkan dengan duit abang dan kakak-kakak bagi dapatlah RM 50.00++. 


Duit tu abah akan masukkan dalam akaun tabung haji. Setiap kali abah masukkan, abah akan tambah sikit dengan duit abah. Walaupun tak banyak, tapi sangat banyak pada aku yang hidup tak berapa nak senang. Aku pun tak tahu kenapa abah bagi lebih kat aku. Tu yang buat akak aku cikit jeles. Hehe


Tu la cerita lebih kurang 15 tahun lepas. 


Hari tu aku pergi buat buku tabung haji baru. Yang lama dah tak valid. Tabung Haji transfer duit pada akaun lama, aku tengok ada dalam RM 350.00++. 


Alhamdulillah.........terima kasih Abah. 




No comments: