Tuesday 15 April 2014

Basuh baju baby

Assalamualaikum.

Lega rasanya kelengkapan aku dan baby dah 98% siap. Baju baby pun dah siap basuh. Nak basuh baju baby pun siap google tau, hehe..kata 1st time kan..


Ni antara tips yang aku jumpa kat google tentang cara2 basuh baju baby..

  • Untuk napkin dan tuala, perlu dibasuh tanpa any cleanser ok. Then perlu dibasuh sebanyak 2-3 kali supaya kain serap air dan peluh.
  • Basuh pakaian menggunakan special cleanser sebab takut kulit baby sensitive when we using the normal cleanser. Sebab kalau macam dinamo, breeze tu takut tak sesuai dengan kulit baby yang sensetif.
  • Basuh without pelembut tau macam downy, soflan or any pelembut sebab dia boleh mengelakkan kain menyerap air.
  • Jemur di bawah panas mentari kalau boleh, untuk membunuh kuman-kuman.


So gigihlah hari Ahad lepas aku dan Hubby bergotong-royong basuh baju baby. Excited sangat. Kami basuh guna tangan je, takot baju baby rosak.


Sesi mengasingkan baju putih dan berwarna, takot ada baju yang menurun warna.
Agak-agak kalau tengok warna baju ni korang tahu kot anak ibu ni boboy ke gigirl. Kan. Hehe..
Pureen ABD, ramai bagi review sabun basuh baju baby ni ok.
Aku pun try. Sedap bau dia.
Sesi merendam baju baby. Aku guna air suam.
Sekejab lagi mereka semua nak kena sental-sental manja.
Ha tu dia. Hubby tengah menyental.
Hik3, walaupun takde gambar aku dalam ni, tapi name aku ade. Hehe..


Sidai dalam rumah je ni, cuaca sekarang ni tak menentu kan..
Akhir sekali, Hubby gigih meng'iron' baju baby...
Baby pun nak smart macam ayah jugak.
Hehehee....

Selesai basuh baju baby semua tinggal masuk dalam beg je. Wat??? Ye, aku belum standby beg dalam kereta lagi..malam ni aku buat ek.. ^_^



4 comments:

Rossa said...

Macam Baby Boy je Rin.....hehehe...

meazrynn said...

Hi rossa...

Ni rossa penyanyi tu ke..hihi..
InsyaAllah, kalau tgok pd scan ritu boboy..tak tahulah keluar nanti... :)

Anonymous said...

salam sis..sis beli akt mne ye napkin bercorak tuh..cmel lh pulak bler tgk.... lin

meazrynn said...

Hi anon,

awak duduk area mana ye, napkin tu saya beli di kota tinggi. Aritu saya tengok di Manjaku Bangi pun ada. Jenama Disney kalau tak silap. Tak pun cer try cari kat kedai barang baby... :)