Wednesday 11 February 2015

Lasagna Nyum2

Assalamualaikum.

Hujung minggu punya cerita. Projek memasak lasagna. Ni merupakan kali ke dua aku masak lasagna. 1st time masak menjadi la jugak, cuma tak cukup lapis, loyang beso sangat. Agak terkecewa di situ. So kali ni buat aku siap2 beli bekas aluminium tu. 

Senang sangat masak lasagna ni, sedap pulak tu. Jom kita try, meh aku share resepi ye.

Bahan 1,
Kepingan lasagna
1 bungkus daging kisar (aku guna daging burger)
1 tin Prego 
1 tin Cendawan butang
1 biji Capsicum
Mozzarella chesse (aku guna pizza topping je)
1 biji Bawang holland
Garam
Gula (orang jawa memang tak boleh tinggal ni)
Serbuk Origano (takda pun takpe)

Antara bahan-bahan yang aku guna.
Langkah pertama : Tumis bawang agak2 naik bau kemudian masukkan daging burger. Biasanya orang guna daging kisar kan, aku lain sikit. Hubby dan Idah cakap lagi sedap guna daging burger sebab daging tu sendiri dah ada rasa. 
Agak2 daging dah masak masukkan cendawan butang yang dah dipotong kecil dan capsicum sekali. Kemudian masukkan prego. Masukkan sikit serbuk origano.
Kacau sebati, dah cukup rasa, daging pun dah masak tutup api. 

Bahan 2,
500 ml susu segar
2 sudu tepung
2 kepping cheddar cheese
2 sudu butter

Cairkan butter, kemudian masukkan tepung. Kacau sebati masukkan susu.
Akhir sekali masukkan cheese. Masak sehingga agak pekat.
Tutup api.
Langkah seterusnya, panaskan air. Masukkan minyak sedikit ke dalam air. Celurkan kepingan lasagna sehingga lembut. Hati2 ye jangan sampai terkoyak.

Semua bahan dah ready, kerja untuk melapis2 pulak. Sebelum tu panaskan oven pada suhu 180C. 

Sapukan butter pada bekas aluminium untuk elakkkan lasagna melekat pada permukaan bekas. 

Lapisan pertama letakkan kepingan lasagsa diikuti dengan daging kemudian susu. Ulang sehingga penuh. Akhir sekali taburkan cheese. Lagi banyak lagi sedap.

Taraaaaaaaaaaa..tunggu masa untuk dimasukkan ke dalam oven. Bakar dalam suhu 180C selama 25 minit.
Akhirnya...nyum2..
Hubby cakap tak pernah makan benda pelik tapi sedap. Haha.
Siap suruh aku berniaga lagi. Hik3, ada ke yang nak beli. Kui3...

Puas..
Tiada yang lebih membahagiakan selain melihat orang makan masakan kita dengan penuh berselera.

Oklah, selamat mencuba. :)



No comments: