Friday 19 September 2014

Ruam Susu - Zaricort Cream

Assalamualaikum.

Harini nak share pada ibu2 yang mempunyai masalah baby kena ruam susu. Memang pening kan bila tengok muka anak merah2 macam tu. Sampai rasa macam eh aku ni tak pandai jaga anak ke. Sob3....

Teruk jugaklah ruam yang ada kat muka Areesh aritu, masa memula Areesh kena ruam, aku memang tak nak guna ubat/krim yang ada bahan2 kimia ni. Google2 ramai yang kata minyak kelapa dara memang ok untuk hilangkan ruam. Kebetulan minyak kelapa dara Tanamera aku ada lagi, sapulah kat muka Areesh. Memang ok, dalam seminggu dah baik. Tapi memang nak kena rajin lah. Ada masa lapang je aku tenyeh muka Areesh dengan minyak kelapa. Sampaikan kalau cium pipi Areesh dah macam bau dodol. Hehe..

Mak aku dan mak mertua aku nasihatkan lepas susukan, lap muka Areesh dengan tuala basah @ wet tissue. Aku pun buatlah tanpa rasa jemu tapi entah macam mana ruam datang balik. Risau jugak kalau eczema ke ape kan. Lama-lama kesabaran aku menipis, aku kena cari penyelesaian lain. Minyak kelapa dara ni ok, cuma lambat sikit lepastu nak kena selalu sapu. Yelah sapa tak sedih tengok muka anak merah2 macam tu kan, bawak anak pergi klinik tengok muka anak orang lain bersih2 rasa kesian sangat kat Areesh. 


Alololooo cian sangat anak ibu.

Masa berpantang kat kampung nurse ada juga bagi calomine losyen tapi tak mujarab pun kat Areesh. Doktor pulak suggest, sapu air susu ibu kat ruam tu. Buat jugak tapi mungkin amik masa sebab macam takda kesan je.

Gigih sapu minyak kelapa dara lagi, masih percaya dengan keberkesanan minyak kelapa. Sampai satu tahap aku tak boleh nak sabar dah.

Google2 jumpa 1 blog ni, lupa dah blog sapa. Dia guna satu krim ni untuk anak dia. Lepas raya aritu tanpa rela hati aku mintak Hubby belikan cream tu, namanya Zaricort cream. Nak muka anak baik cepat kan, beli la jugak.



Beli kat farmasi harga dalam belas2 camtu. Krim ni sesuai untuk baby sebab dia tak kuat sangat. Alhamdulillah, 2 hari sapu nipis2 kat muka Areesh terus nampak perubahan. 4 hari bersih dah muka Areesh. Lega sangat. Barulah nampak kecomelan dia. Hehe. Kalaulah dari awal2 dulu aku cuba krim ni mesti muka Areesh elok je kan. Takpelah semua tu pengalaman untuk ibu baru macam aku.


Areesh with En Kola. 

Pada ibu2 yang ada masalah ruam susu bolehlah cuba krim ni. Mana tahu serasi. Sekarang tak sedih dah tengok muka Areesh, nak gomol2 je dak tecit ni..hehe..



8 comments:

cik mah said...

Alhamdulillah...tembamnyalah pipi..gigit sikit...

meazrynn said...

Cik mah..

Lega dah baik ruamnye..
Hihi..pipi bambam, tp skrg dah kurg ckit bambamnye..hehe

Unknown said...

kulit bby sy da mengelupas..boleh guna ke..bby asyik mengaru je..sdih tgk

Unknown said...

ada jg baca 1 artikel ni, cream zaricort x bgs utk ank bawah 5 tahun. takut jg sbb masa pegi farmasi, mereka syorkan krim ni utk baby sy yg ada masalah kurap di kaki.

Unknown said...

Utk ruam lampin bleh jgk,sy pegi farmasi mereka bagi krim zaricort ni la..

Mira said...

Blh je puan ats saranan doc.

Mira said...

Blh je puan ats saranan doc.

Mira said...

Blh je puan ats saranan doc.