Tuesday 4 June 2013

Mudah Rupanya Jalan Untuk Aku

Assalamualaikum.

Semalam cuti, arini dah masuk kerja. 3 hari ke Terengganu, tak dapat berjalan sangat. Almaklumlah jalan berkonvoi kan, perjalanan jauh, badan dah penat dengan budak-budak asyik meragam, last2 banyak duduk rumah dari berjalan. Tapi takpa, yang penting aku dapat beli keropok leko yang sedap. Hehe. Tapi aku terkilan sikit sebab tak dapat makan sata. Hubby cakap takpe nanti kita beli dekat Ana Ikan Bakar Petai ea. Kenapa kat sana sebab aku ada cerita kat dia, boss aku cakap sata kat situ sedap. Tu yang dia pujuk camtu. Hehe. 

Dalam aku kalut-kalut buat kerja kat pejabat ni, sempat jugaklah berborak dengan akak opis aku, Kak Zi. Dia cerita biras dia pun mengalami nasib yang sama macam aku. Mengandung luar rahim. Cuma yang membezakan kami, dia mengandung anak ke empat dan kandungannya pecah dalam perut.

Ya, Allah, masa dia cerita biras dia sakit perut yang amat sangat aku dah syak mesti dah pecah dalam perut ni. Sebab banyak info yang aku baca, bila sakit perut macam tu kompem dah pecah. Lagi dia cerita luka jahitan panjang, sama macam orang czer. Pembedahan mula jam 10 malam sampai jam 4 pagi. 5 hari baru boleh keluar wad dan doktor bagi mc selama 6 minggu.


“Lihatlah orang yang di bawah kamu dan jangan melihat orang yang di atas kamu karena dengan (melihat ke bawah) lebih pantas untuk kamu tidak meremehkan nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya kepada kamu.” 
(HR. Al-Bukhari dan Muslim)


Berat ujian yang Allah bagi pada aku berat lagi ujian untuk dia. Aku bersyukur sangat-sangat Allah memberi gerak hati tentang kandungan aku. Mudah untuk aku lalui semuanya. Aku tak rasa sakit perut, pembedahan aku cuma amik masa lebih kurang 2 jam, mc 2 minggu, duduk wad 2 hari, dan luka di perut hanya 3 tebukan. Kalau aku terlambat, mesti nasib aku sama macam tu jugak. Ya Allah, kau tunjukkan semua hikmah tu depan mata. Kau tunjukkan ia tak lama. Alhamdulillah.

Aku doakan biras Kak Zi cepat sembuh dan dikurniakan rezeki anak yang lain. InsyaAllah. Doa untuk diri sendiri jugak. (^_^)


12 comments:

Hustler said...

semoga dikurniakanNya dengan cahaya mata lain. Semoga tabah menghadapi semua dugaanNya. Aminnn :)

meazrynn said...

haip...macam kenal je budak hustler ni..mano ekau jumpo blog den ni..maluuuuuuuuuuuuuu....hahahahhaaaaa...pape pun maceh mawi.. :)

Hustler said...

Hahahahaha... tuh la... masok kawasan abg2 tanak bagitawu.... hakhakhak... mesti la kena tgk anak2 buah punyer keadaan :)

sensama. ngee... biler nak join gathering?? haish....

meazrynn said...

sogan la pacit..aku buat blog ni pun buat bace diri sendiri..sekali ko pulak boleh jumpe..ish3,kecik je dunia internet ni ek..hehehehheeee...

korang nak wat gathering ke..bile..

Hustler said...

Hahahaha... Aku biasanyer silent reader jek... wakakaka

kitorang selalu jek gather2... jumpe2 makan2 minum2... hahaha... ko jek payah nak jumpe.. :P

meazrynn said...

bape lame dah ko SR kt belog aku ni..hoho..

aku suke pantau dari jauh..walaupun..heheee..

Hustler said...

Berapa lama tuh kena la rahsia... hakhakhak....

cheh pantau dari jauh kunun.... pemantau tegar, setahu aku, aku sorang jek.. hikhikhik

meazrynn said...

sbb dah tau ko SR belog aku ni, aku nak wat pmintaan ckit..org kate sambil2 SR tu nyambil2 lah ek tekan iklan2 yg ade..hahahahaaa...

aku pn ade jugak selak2 belog en bebantal air..sempoi n x abis2 ngn najwa latip kan..hoho..

aku lantik diri sndiri sbg pemantau ke-2..bley gitu..hehe..

Hustler said...

Hahahahaha... nih mesti penangan nuffnang nih... hikhikhik... boleh2... tade masalah... ahahahaha....

hoyoyo!!! Bace blog ngarut aku watpe.. hakhakhak... kiut kan najwa latip kan?? hehehehe...

Hahahaha.... lantik diri sniri.. tak nahan....

CaDLyNN said...

lain org lain ujian kan..
take care

meazrynn said...

hustler :

org kate nyambil2..hahahaaa
die memey kiut..tp ko lg kiut..hehehe

Cadlynn :

betol tu..bila kita tengok orang lain punya ujian lagi hebat dari kita, kita akan jadi lebih bersyukur dengan apa yang tuhan bagi pada kita....:)

Hustler said...

Hahahahaha... tang aku kiut tuh macam perli jek?? wakakaka