Wednesday, 30 May 2012

Gigi Geraham Bongsu

Assalamualaikum.


Hmm, dah dekat seminggu gusi belah kiri atas dan bawah bengkak.  Tapi takda la sakit sangat rasanya tu. Sedang-sedang je.  Aku ingat bengkak2 biasa aja lah. Tapi pagi ni, aku main2kan lidah aku kat bahagian atas yang bengkak tu. Sekali aku rasa something wrong somewhere.

Ade benda keras kat hujung tu. Aku tekan2 pakai jari. Macam ada gigi nak tumbuh. Tu ke gigi geraham bongsu ek. Orang kata kalau nak tumbuh geraham bongsu ni sakit. Kalau teruk biasanya orang kata kena buang. Dah lah aku ni penakut sikit nak jumpa Dentist.

Aku godek2 kat google pasal gigi geraham bongsu ni, biasanya dia akan keluar ketika umur kita 18 - 25 tahun.  So sekarang umur aku 24.  Memang dah kena sangat dah tu.  Dan biasanya gigi geraham bongsu atas tak banyak masalah, tapi gigi geraham bongsu bawah lebih rumit kerana tidak cukup tempat untuk keluar, terbenam atau keluar mencondong dan akan menyebabkan kesakitan yang melampau.

Harap2 lah gigi bongsu aku ni baik2 je kalau betul dia nak keluar.  Takot nak jumpa dentist.  :(



Petua Hilangkan Rasa Sakit Gigi
Cara cara menghilangkan sakit gigi : Rebus garam, air dan limau nipis yang di belah empat sehingga mendidih. Kemudian biarkannya sehingga suam dan berkumurlah sekerap yang boleh. Lakukan setiap hari sehingga sakitnya berkurangan.



1 comment:

mok jer said...

ok thanks yewp for infomation :)