Monday 27 May 2013

Madu sebagai penyembuh luka

Assalamualaikum.

Selama 2 minggu ni aku amalkan jeli gamat, nak masuk 2 botol dah katanya untuk mempercepatkan luka pembedahan. Akak opis ada jugak bagi pati ikan haruan, tapi aku tak boleh nak telan. Bau dan rasanya masyaAllah, enak sekali. Hehe. Aku makan Jeli gamat Luxor, jeli gamat ni takda rasa apa-apa pun, tapi aku mengengada, ubat semua nak sedap kan so campur la dalam air kordial berperisa blackcurrant dan strawberi. Hehe.

Baru sekejab ni sajalah google2 pasal nak cepatkan luka sembuh, selain menggunakan pati ikan haruan dan gamat, madu juga amat bagus dan lebih bagus dari kedua-duanya tadi. Madu menyembuhkan luka pembedahan secara semulajadi dan menjadikan luka dalaman dan luaran nampak cantik dan bersih. Oh, baru ku tahu. 


Hati-hati ye, ada jugak madu tak asli di pasaran.

Rasanya belum terlambat kot untuk aku amalkan madu ni, selain untuk sembuhkan luka, banyak lagi khasiat madu yang patut untuk aku amalkan. Kat rumah memang dah ada madu, cuma kadang-kadang je aku makan. Hmmm, suami tolong ingatkan ayang ek nanti. Hehe.


***
Info sikit, nak banyak lagi boleh baca sini dan sinun ye. 

Sebagai Antiseptik, madu merupakan agen yang mengeluarkan racun dari gigitan atau sengatan atau luka berjangkit dan merupakan antibiotik dalam merawat ulser perut, gangrene, jangkitan luka pembedahan, pemotongan pembedahan, dan melindungi cantuman kulit (skin graft), kornea, saluran darah dan tulang ketika dalam penyimpanan dan penghantaran.

Madu Asli secara dalamannya sangat efektif sebagai anti bakteria dan parasit. Madu itu sendiri merupakan antibiotik semulajadi yang membantu membunuh mikrob secara terus. Madu, apabila digunakan pada luaran, akan mempercepatkan proses penyembuhan pada tisu yang rosak disebabkan jangkitan kuman dan/ atau kecederaan. Ianya mempunyai vitamin, mineral dan enzim, juga gula ringkas, yang semuanya diperlukan dalam membantu penyembuhan luka.



No comments: