Wednesday 3 August 2016

Jamu Kunyit Asam

Assalamualaikum.

Sejak 2 menjak ni, aku rasa aku patut amik jamu/supplement untuk kesihatan dalaman. Siang ok je, bila malam tu rasa cepat ngantuk. Kadang-kadang tu pukul 9 aku dah terbongkang. Areesh sapa jaga, hehe..ayah dia lah sapa lagi. Cuba jugak tahan mata ni tapi tak mampu, dengan sendirinya terlelap. Kui3.. Tambahan pulak aku pun baru sebulan lebih keguguran, elok jugak ambik jamu untuk pulihkan dalaman. Aku nak cari jamu yang sedap2 je ade tak. Hehe.

Tengah2 aku memikirkan jamu apa yang sedap tu keluarlah kat newsfeed fb pasal jamu kunyit asam ni. Sebelum ni ada je keluar masuk timeline aku ni sebab kawan sekolah aku ada jual tapi aku buat biasa je. Bila rasa memerlukan ni jauh pulak nak membelinya, dia duduk Joho, boleh je nak mintak dia pos, tapi aku rasa macam tak berbaloi pulak. Aku google2 jumpalah resepi jamu kunyit asam ni. So gigihlah Sabtu aritu membuatnya. Senang je uollss, tapi kuning2 tulah yang leceh sikit. 

Meh aku share ya. 

Bahan2 dia semestinya kunyit & asam jawa. Nak sedap tambahlah gula melaka. Tapi aku tak ada stok aku buat kosong je, nak minum baru aku campur dengan madu.


Memula korang buang kulit kunyit tu bagi bersih dan masukkan dalam blender, masukkan air dan blend lah sampai halus. Dah siap masukkan dalam periuk renehlah kunyit tu sampai mendidih. Jangan lupa air asam jawa masukkan sekali.

Dah siap tu tapislah dua tiga kali untuk asingkan hampas kunyit tu. Hampas tu aku simpan untuk letak kat muka. Hehe. 

Taraaaaaa, dah siap. Masukkan kejab dalam peti ais bagi sejuk. 

Kuantiti banyak mana tu aku main agak2 je. Air asam jawa tu aku letak sikit2 dulu, rasa cukup masam ke tak. Dah siap simpan dalam peti biar sejuk. Bila nak minum campur madu agak sesedap tekak nak telan. Ada rasa kunyit ada rasa masam2 ada rasa manis2. Rasa macam singgang pun ada jugak. Keh3.

Malam tu aku minum, pukul 3 pagi pun tak ngantuk lagi. Layan plak korea cerita 'Desendant of the sun', lagilah mata segar bugar. Hehe. 

Nak minum jamu ni pun ada cara dia tau. Kalau dalam tempoh period boleh minum segelas sehari maksimum 7 hari. Kalau untuk biasa2, minum seminggu sekali saja.

Oklah, selamat mencuba, jom sama2 kita back to nature

No comments: